DARJAH-DARJAH KEPAHLAWANAN PASUKAN POLIS


PANGLIMA GAGAH BERANI (P.G.P.P.)

Meraka yang layak menerima pengurniaan ini ialah Inspektor Jeneral Polis (IGP). Deputi Inspektor Jeneral (DIG)dan Pengarah-Pengarah di dalam Jabatan Polis Diraja Malaysia. Pegawai-Pegawai Polis Negara Asing yang mempunyai kedudukan setaraf layak menerima secara Kehormat.





PANGLIMA SETIA PASUKAN POLIS (P.S.P.P.)

Darjah pangkat kedua ini dianugerahkan kepada mana-mana pegawai tinggi Pasukan Polis Diraja Malaysia yang berpangkat Deputi Komisioner Polis (DCP), Senior Asisten Komisioner Polis (SAC) atau Asisten Komisioner Polis (ACP). Pegawai-Pegawai Polis Negara Asing yang setaraf juga layak menerima pengurniaan Kehormat.








PAHLAWAN PASUKAN POLIS (P.P.P.)

Darjah ini dianugerahkan kepada mana-mana Pegawai Polis yang berpangkat Superintenden Polis (Supt), Deputi Superintenden Polis (DSP)dan Asisten Superintenden Polis (ASP). Darjah pangkat ketiga ini boleh dikurniakan kepada Pegawai-Pegawai Polis Negara Asing yang mempunyai pangkat setaraf sebagai pengurniaan Kehormat





KESATRIA PASUKAN POLIS (K.P.P.)

Darjah pangkat keempat ini dianugerahkan kepada mana-mana Pegawai Polis yang berpangkat Chief Inspektor Polis (C/Insp), Inspektor Kanan (Comfirmed Inspector)dan Inspektor. Pegawai-Pegawai Polis Negara Asing yang mempunyai pangkat setaraf juga layak menerima pengurniaan Kehormat.





BENTARA PASUKAN POLIS (B.P.P.)


Darjah pangkat kelima ini dianugerahkan kepada semua peringkat Pegawai Rendah Polis termasuk kurniaan Kehormat kepada Pegawai- Pegawai Rendah Polis Negara Asing yang mempunyai pangkat setaraf.







PINGAT KEBERANIAN POLIS (P.K.P.)

Darjah ini dianugerahkan kepada semua peringkat Pasukan Polis Diraja Malaysia yang telah menunjukkan keberanian sewaktu menjalankan tugas tetapi tidak layak mencapai kelayakan bagi menerima bintang Kehormatan Seri Pahlawan Gagah Perkasa (S.P) dan Panglima Gagah Berani (P.G.B.).



1 ulasan:

Qawi Blog berkata...

Info menarik.. Boleh masukkan gambar penerima semasa istiadat pengurniaan darjah.. 2021 can reach this 2009 article.. Thank you

Catat Ulasan